

45
6. Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy
oraz miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego w kontekście przyszłej
eksploatacji złoża
Po zakończeniu etapu geologicznego, w procesie ubiegania się o koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża,
jednostka PGL Lasy Państwowe może przystąpić do kolejnego kroku, jakim jest etap planistyczny.
Etap ten stanowi najbardziej złożony i długotrwały proces, który wymaga współdziałania wielu organów admi-
nistracji terytorialnej i rządowej. Kluczowym elementem tego etapu jest pozyskanie
akceptacji społecznej
dla pla-
nowanego przedsięwzięcia oraz
przychylności władz gminy
. Przychylność ta będzie się objawiała działaniem wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) i rady gminy, zmierzającym do przystąpienia do procedury uchwalenia nowych lub
zmiany istniejących dokumentów planistycznych w ramach posiadanego władztwa planistycznego.
Zadaniem własnym gminy jest kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy poprzez
uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
jest dokumentem planistycz-
nym, określającym politykę przestrzenną gminy oraz lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego, przy
uwzględnieniu uwarunkowań, celów i kierunków polityki przestrzennej państwa, województwa i powiatu. Doku-
ment ten nie jest aktem prawa miejscowego.
Strukturę dokumentu określa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie za-
kresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy [Dz.U. 2004 nr 118,
poz. 1233].
Dokument ten składa się z dwóch części – uwarunkowań oraz kierunków zagospodarowania przestrzen-
nego. Każda z nich zawiera część tekstową oraz graficzną. Część pierwsza (uwarunkowania), jest zapisem stanu
obecnego oraz określeniem potrzeb w zakresie infrastruktury i kierunków rozwoju, w tym zadań rozwoju ponad-
lokalnego. Część druga dokumentu (kierunki zagospodarowania) przedstawia zmiany w strukturze przestrzennej
wraz ze wskaźnikami zagospodarowania, rozwój infrastruktury, obszary chronione i zasady ich ochrony, obszary pro-
blemowe, występowanie zagrożeń oraz obszary, dla których należy sporządzić miejscowy plan zagospodarowa-
nia przestrzennego.
W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy uwzględnia się ustalenia
dokumentów wyższego rzędu, będące wynikiem celów polityki krajowej lub wynikające z programów i strategii wo-
jewództwa, zapisanych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa. Na podstawie studium opraco-
wuje się zgodny z jego zapisami miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który poprzez wprowadzanie
nakazów, zakazów, dopuszczeń i ograniczeń, precyzuje zapisy zawarte w opisywanym dokumencie.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
jest dokumentem planistycznym stanowiącym akt prawa
miejscowego. Określa on przeznaczenie, warunki zagospodarowania, a także rozmieszczenie inwestycji celu publicz-
nego.
Strukturę dokumentu określa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wy-
maganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [Dz.U. 2003 nr 164, poz. 1587].
Dokument ten składa się z części tekstowej oraz graficznej. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały rady gminy,
natomiast część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załącznik do tej uchwały.
Zgodnie z art. 7
ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze [Dz.U. 2011 nr 163, poz. 981,
z późn. zm.],
planowana działalność wydobywcza jest dozwolona tylko wówczas, jeżeli nie narusza ona przezna-
czenia nieruchomości określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku