Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 92 Next Page
Page Background

16

3. Proces pozyskiwania koncesji

na wydobywanie kopaliny ze złoża

Proces pozyskiwania koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża obejmuje swym zakresem dwa pierwsze etapy

projektu górniczego, tj. poszukiwanie i rozpoznawanie złoża oraz prace projektowe i formalno-prawne. Są to bardzo

ważne etapy, ponieważ w trakcie ich trwania określa się geologiczno-górnicze parametry przyszłej działalności gór-

niczej, które w toku dalszych prac będą oddziaływały na kolejne etapy.

Z punktu widzenia

ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze [Dz.U. 2011 nr 163, poz. 981,

z późn. zm.]

, głównego aktu regulującego działalność geologiczną i górniczą w Polsce, o zasadach i trybie pozyskania

koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża decydują dwa czynniki:

rodzaj kopaliny

oraz

główne parametry geolo-

giczno-górnicze przyszłej eksploatacji

.

Pierwszym z nich jest rodzaj kopaliny. W zależności od jej rodzaju określone jest do kogo ona należy, a więc czyją

stanowi własność. Złoża takich surowców jak: gaz ziemny i ropa naftowa, węgiel kamienny, metan występujący jako

kopalina towarzysząca, węgiel brunatny, rudy metali z wyjątkiem darniowych rud żelaza, metale w stanie rodzimym,

rudy pierwiastków promieniotwórczych, siarka rodzima, sól kamienna, sól potasowa, sól potasowo-magnezowa,

gips i anhydryt, kamienie szlachetne, wody lecznicze, wody termalne oraz solanki, stanowią własność

Skarbu Pań-

stwa

. Wszystkie inne surowce, niestanowiące własności Skarbu Państwa są objęte

prawem własności nierucho-

mości gruntowej

. Są to przede wszystkim złoża surowców skalnych,

m.in

.: piaski, żwiry, granity, sjenity, wapienie,

dolomity, a więc kopaliny stanowiące bazę do produkcji kruszyw dla potrzeb budownictwa i drogownictwa.

Drugim, równie ważnym, czynnikiem, są główne parametry geologiczno-górnicze przyszłej eksploatacji. De-

cydują one o organie koncesyjnym oraz o zakresie sporządzanych dokumentacji. Jeżeli jednocześnie spełnione są

wszystkie trzy warunki:

• obszar udokumentowanego złoża nie przekracza 2 ha,

• wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie przekroczy 20 000 m

3

,

• działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych,

to organem wydającym decyzję koncesyjną jest

starosta

. Jeżeli te trzy warunki nie są spełnione to organem

koncesyjnym jest

marszałek województwa

.

Ponieważ niniejsza monografia nie dotyczy kopalin należących do Skarbu Państwa, w dalszej części pracy opisa-

ne zostaną procedury dotyczące tylko kopalin stanowiących własność nieruchomości gruntowych, będących w za-

rządzie PGL Lasy Państwowe. Na kształt procesu pozyskiwania koncesji ze złóż położonych na gruntach w zarządzie

PGL Lasy Państwowe w dużej mierze będzie miał wpływ także fakt, że są to grunty leśne.

Proces pozyskiwania koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża dla takich gruntów można podzielić na cztery

etapy:

geologiczny

,

planistyczny

,

środowiskowy

oraz

koncesyjny

. Zostały one przedstawione na rysunku 3.1. wraz

ze wskazaniem wydawanych decyzji oraz aktów prawnych je regulujących.

Czas trwania każdego z etapów jest różny i zależny od skomplikowania sytuacji na danym terenie. Jeżeli teren

przewidywanej przyszłej działalności wydobywczej jest niezaburzony, nie występują na nim ograniczenia infrastruk-

turalne czy środowiskowe, a zajmowany obszar i skala wydobycia jest mała (tzn. nie przekracza kilkunastu tysięcy

ton rocznie), to procedura pozyskiwania koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża jest szybsza i łatwiejsza. Im skala

projektu górniczego jest większa, tym większy jest również zasięg jego oddziaływania, co w konsekwencji wydłuża

całą procedurę koncesyjną.

W procedurze tej będzie brało udział szereg organów, od organów administracji geologicznej (starosta, mar-

szałek województwa), jednostek samorządu terytorialnego (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek

województwa) po organ ds. ochrony środowiska (regionalny dyrektor ochrony środowiska). Bardzo ważnym zagad-

nieniem jest pozyskanie akceptacji i dokonanie uzgodnień przyszłej działalności górniczej z tymi organami.