Table of Contents Table of Contents
Previous Page  34 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 92 Next Page
Page Background

32

Jednostki PGL Lasów Państwowych, które uzyskają zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji leśnej, będą

obowiązane uiścić należności i opłaty roczne, a w przypadku dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu także

jednorazowe odszkodowanie. Opłaty te stanowić będą dochód Funduszu Leśnego, o którym mowa w art. 56 ust. 1

ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach [Dz.U. 1991 nr 101, poz. 444 z późn. zm.]

.

Wysokość odszkodowania za przedwczesny wyręb drzewostanu stanowić będzie różnicę między spodziewaną

wartością drzewostanu w wieku rębności, określonym w planie urządzania lasu, a wartością w chwili jego wyrębu.

W drzewostanach młodszych, w których nie można pozyskać sortymentów drzewnych, odszkodowanie to stanowić

będzie wartość kosztów poniesionych na założenie i pielęgnację drzewostanów.

W celu określenia wielkości przedstawionych powyżej kosztów rekomenduje się opracowanie założeń tech-

niczno-ekonomicznych eksploatacji, które uwzględnią przedstawione powyżej czynniki ekonomiczne eksploatacji

oraz określą spodziewany jednostkowy koszt pozyskania i przeróbki kopaliny. Założenia te w formie biznesplanu

umożliwią podjęcie racjonalnej decyzji o rozpoczęciu projektu inwestycyjnego budowy kopalni odkrywkowej i sta-

nowić będą dane wejściowe, niezbędne na etapie planistycznym i środowiskowym procesu pozyskiwania koncesji

na wydobywanie kopaliny ze złoża.

Za uzasadnioną ekonomicznie decyzję o zagospodarowaniu złoża należy uznać sytuację, kiedy spodziewane ko-

rzyści wynikające z pozyskiwania kopaliny są większe niż korzyści wynikające z dotychczas prowadzonej gospodarki

leśnej na rozpatrywanym terenie.

W przypadku prowadzenia procesu wydobywczego przez inny podmiot, należy także wziąć pod uwagę korzyści

wynikające z czynszu za dzierżawę tego terenu

.

Minimalną stawkę roczną netto tego czynszu ustala się na podstawie

Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 77 z 1 grudnia 2009 r. w sprawie wprowadzenia wy-

tycznych kształtowania stawek czynszu za dzierżawę gruntów na potrzeby eksploatacji kopalin (ZS-P-210/20/2009)

i określa się wzorem:

gdzie:

S

e

– stawka czynszu za dzierżawę gruntu na potrzeby eksploatacji, zł

P – powierzchnia wydzierżawionych gruntów, m

2

O

e

– stawka opłaty eksploatacyjnej danej kopaliny, określona w

ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne

i górnicze

, zł/m

2

W

sk

– wskaźnik krotności opłaty eksploatacyjnej, wyliczony dla danego rodzaju kopaliny na szczeblu regionalnej dy-

rekcji Lasów Państwowych.

4.4. Kryteria środowiskowe wyboru złóż do zagospodarowania

Działalność górnicza jest przedsięwzięciem, które powinno funkcjonować zgodnie z zasadą zrównoważonego

rozwoju, opisaną w art. 3 pkt. 50

ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska [Dz.U. 2001 nr 62,

poz. 627, z późn. zm.].

Odpowiednio prowadzony proces pozyskiwania kopalin nakierowany na minimalizację jego oddziaływania na

otoczenie jak również skuteczna rekultywacja terenów pogórniczych mogą być wzorowym przykładem zasady zrów-

noważonego rozwoju. Mogą o tym świadczyć liczne nagrody ekologiczne przyznawane przedsiębiorcom górniczym

jak np. „Lider Polskiej Ekologii”, „Firma Przyjazna Środowisku”, „Ekolaur”, itp.

Kryteria środowiskowe odgrywają bardzo ważną rolę przy wyborze złóż do zagospodarowania. Zgodnie z art. 6

ust. 1

ustawy o ochronie przyrody [Dz.U. 2004 nr 92, poz. 880, z późn. zm.]

, powierzchniowymi formami ochrony

przyrody w Polsce są:

parki narodowe,

rezerwaty przyrody,

parki krajobrazowe,

obszary chronionego krajobrazu,

obszary Natura 2000,