

33
•
pomniki przyrody,
•
stanowiska dokumentacyjne,
•
użytki ekologiczne,
•
zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.
Zapisy tej ustawy wprost zabraniają pozyskiwania skał (w tym torfu, skamieniałości, kopalnych szczątków ro-
ślin i zwierząt, minerałów oraz bursztynu) w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody. Dotychczasowe
doświadczenia dowodzą, że również w parkach krajobrazowych tego typu działalność nie powinna mieć miejsca.
Wyjątkowe przykłady prowadzenia wydobycia na terenach parków krajobrazowych pokazują, że cały proces konce-
syjny w tym przypadku może trwać nawet kilkanaście lat, a działania minimalizujące oddziaływanie takiego przed-
sięwzięcia niezwykle zaawansowane i kosztowne. Stąd też ogranicza się to do pozyskiwania złóż strategicznych dla
gospodarki. Za takie nie można uznać kruszywa budowlanego i drogowego.
Wprzypadkuobszarówchronionego krajobrazu, omożliwości podjęcia działalności górniczej decydują zapisywuchwa-
le sejmiku województwa ustanawiającej dany obszar. Dotychczasowe doświadczenia z prowadzeniem eksploatacji na tere-
nach obszarów chronionego krajobrazu pokazują, że najczęściej spotykanymi sytuacjami w tym przypadku są:
• całkowity zakaz pozyskiwania skał i minerałów,
• dopuszczona działalność wydobywcza tylko na podstawie koncesji wydawanej przez starostę (a więc do 2 ha
powierzchni złoża, na wydobycie nie przekraczające 20 000 m
3
/rok i prowadzenie wydobycia bez użycia mate-
riałów wybuchowych),
• dopuszczona działalność wydobywcza ale tylko dla złóż udokumentowanych przed dniem wejścia w życie
uchwały o ustanowieniu danego obszaru chronionego krajobrazu.
Chcąc zmienić zapisy uchwały o ustanowieniu danego obszaru chronionego krajobrazu w części dotyczącej za-
kazu pozyskiwania skał i minerałów, należy przeprowadzić taką samą procedurę, w jakiej jest ona uchwalana. A więc
uzgodnić ją z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz radą gminy wraz z zapewnieniem możliwości udzia-
łu społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w
ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu infor-
macji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko [Dz.U. 2008 nr 199, poz. 1227, z późn. zm.]
.
Jeżeli potencjalna eksploatacja na obszarze chronionego krajobrazu może negatywnie oddziaływać na tereny
chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach lub pełnioną funkcję korytarzy
ekologicznych, wtedy takie złoże nie powinno być rozpatrywane do zagospodarowania.
Szczególną uwagę przy wyborze złóż do zagospodarowania, położonych na gruntach w zarządzie PGL Lasy Pań-
stwowe, należy zwrócić na obecność obszarów Natura 2000. Obejmują one obszary specjalnej ochrony ptaków, spe-
cjalne obszary ochrony siedlisk bądź obszary mające znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej. W tym przypadku dzia-
łalność górnicza jest dozwolona pod warunkiem niezagrażania elementom chronionym obszaru Natura 2000 oraz
dokonania kompensacji przyrodniczej. Kompensacja ta zgodnie z zapisem art. 3
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
Prawo ochrony środowiska [Dz.U. 2001 nr 62, poz. 627, z późn. zm.]
, jest rozumiana jako „
zespół działań obejmują-
cych w szczególności roboty budowlane, roboty ziemne, rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie
skupień roślinności, prowadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej lub tworzenie skupień roślinności, pro-
wadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowi-
sku przez realizację przedsięwzięcia górniczego i zachowanie walorów krajobrazowych
”.
Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że możliwa jest działalność górnicza na terenach obszarów chronio-
nego krajobrazu bądź obszarów Natura 2000. Niemniej jednak wybór złoża do zagospodarowania leżącego na ob-
szarach przyrodniczo chronionych może być przyczyną wydłużenia procesu pozyskania koncesji na wydobywanie
kopaliny ze złoża z uwagi na konieczność uwzględnienia większej liczby czynników i dokonania analiz na etapie
środowiskowym.
Dokumentem służącym określeniu oddziaływania przedsięwzięcia górniczego na środowisko jest ocena oddzia-
ływania na środowisko przeprowadzana w toku wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji
przedsięwzięcia.
Zamierzenia takie, realizowane przez jednostkę PGL Lasy Państwowe, będą najczęściej kwalifikowane do
przed-
sięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
, z uwagi na fakt ich realizacji na gruntach
leśnych lub w odległości mniejszej niż 100 m od nich.