Table of Contents Table of Contents
Previous Page  35 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 92 Next Page
Page Background

33

pomniki przyrody,

stanowiska dokumentacyjne,

użytki ekologiczne,

zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.

Zapisy tej ustawy wprost zabraniają pozyskiwania skał (w tym torfu, skamieniałości, kopalnych szczątków ro-

ślin i zwierząt, minerałów oraz bursztynu) w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody. Dotychczasowe

doświadczenia dowodzą, że również w parkach krajobrazowych tego typu działalność nie powinna mieć miejsca.

Wyjątkowe przykłady prowadzenia wydobycia na terenach parków krajobrazowych pokazują, że cały proces konce-

syjny w tym przypadku może trwać nawet kilkanaście lat, a działania minimalizujące oddziaływanie takiego przed-

sięwzięcia niezwykle zaawansowane i kosztowne. Stąd też ogranicza się to do pozyskiwania złóż strategicznych dla

gospodarki. Za takie nie można uznać kruszywa budowlanego i drogowego.

Wprzypadkuobszarówchronionego krajobrazu, omożliwości podjęcia działalności górniczej decydują zapisywuchwa-

le sejmiku województwa ustanawiającej dany obszar. Dotychczasowe doświadczenia z prowadzeniem eksploatacji na tere-

nach obszarów chronionego krajobrazu pokazują, że najczęściej spotykanymi sytuacjami w tym przypadku są:

• całkowity zakaz pozyskiwania skał i minerałów,

• dopuszczona działalność wydobywcza tylko na podstawie koncesji wydawanej przez starostę (a więc do 2 ha

powierzchni złoża, na wydobycie nie przekraczające 20 000 m

3

/rok i prowadzenie wydobycia bez użycia mate-

riałów wybuchowych),

• dopuszczona działalność wydobywcza ale tylko dla złóż udokumentowanych przed dniem wejścia w życie

uchwały o ustanowieniu danego obszaru chronionego krajobrazu.

Chcąc zmienić zapisy uchwały o ustanowieniu danego obszaru chronionego krajobrazu w części dotyczącej za-

kazu pozyskiwania skał i minerałów, należy przeprowadzić taką samą procedurę, w jakiej jest ona uchwalana. A więc

uzgodnić ją z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz radą gminy wraz z zapewnieniem możliwości udzia-

łu społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w

ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu infor-

macji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na

środowisko [Dz.U. 2008 nr 199, poz. 1227, z późn. zm.]

.

Jeżeli potencjalna eksploatacja na obszarze chronionego krajobrazu może negatywnie oddziaływać na tereny

chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach lub pełnioną funkcję korytarzy

ekologicznych, wtedy takie złoże nie powinno być rozpatrywane do zagospodarowania.

Szczególną uwagę przy wyborze złóż do zagospodarowania, położonych na gruntach w zarządzie PGL Lasy Pań-

stwowe, należy zwrócić na obecność obszarów Natura 2000. Obejmują one obszary specjalnej ochrony ptaków, spe-

cjalne obszary ochrony siedlisk bądź obszary mające znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej. W tym przypadku dzia-

łalność górnicza jest dozwolona pod warunkiem niezagrażania elementom chronionym obszaru Natura 2000 oraz

dokonania kompensacji przyrodniczej. Kompensacja ta zgodnie z zapisem art. 3

ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.

Prawo ochrony środowiska [Dz.U. 2001 nr 62, poz. 627, z późn. zm.]

, jest rozumiana jako „

zespół działań obejmują-

cych w szczególności roboty budowlane, roboty ziemne, rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie

skupień roślinności, prowadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej lub tworzenie skupień roślinności, pro-

wadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowi-

sku przez realizację przedsięwzięcia górniczego i zachowanie walorów krajobrazowych

”.

Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że możliwa jest działalność górnicza na terenach obszarów chronio-

nego krajobrazu bądź obszarów Natura 2000. Niemniej jednak wybór złoża do zagospodarowania leżącego na ob-

szarach przyrodniczo chronionych może być przyczyną wydłużenia procesu pozyskania koncesji na wydobywanie

kopaliny ze złoża z uwagi na konieczność uwzględnienia większej liczby czynników i dokonania analiz na etapie

środowiskowym.

Dokumentem służącym określeniu oddziaływania przedsięwzięcia górniczego na środowisko jest ocena oddzia-

ływania na środowisko przeprowadzana w toku wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji

przedsięwzięcia.

Zamierzenia takie, realizowane przez jednostkę PGL Lasy Państwowe, będą najczęściej kwalifikowane do

przed-

sięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

, z uwagi na fakt ich realizacji na gruntach

leśnych lub w odległości mniejszej niż 100 m od nich.